Elk bedrijf heeft een verhaal nodig om een bedrijf te laten leven. Een verhaal dat de kern van de organisatie laat zien. Het moet medewerkers inspireren om gewenst gedrag te vertonen en potentiële medewerkers aanspreken om te solliciteren. Dit verhaal wordt in de marketingwereld een Corporate Story genoemd. Maar hoe heeft dit te maken met recruitment? Daar willen we je graag meer over vertellen. Maar laten we eerst eens kijken naar wat zo’n Corporate Story eigenlijk inhoudt.
Corporate story
We zijn allemaal bekend met termen als missie, visie, kernwaarden en bedrijfscultuur. Eerlijk gezegd, bij de meeste bedrijven voelt het meer als een verplichting en doet het niemands hart sneller kloppen, terwijl een Corporate Story dat wel doet. Het geeft vorm aan je organisatie, vertelt waarom je doet wat je doet en wat jullie als werkgever en bedrijf bijzonder maakt. Het werpt ook een blik op de geschiedenis van het bedrijf, waarom het is opgericht en welke drijfveer erachter zit. Een Corporate Story brengt de essentie van je organisatie naar voren: open, eerlijk en uniek. Het is bedoeld om werknemers te verbinden, relevante potentiële werknemers aan te trekken en een duidelijk beeld te schetsen voor stakeholders.
Hoe begin ik aan mijn verhaal?
Wanneer je terug gaat naar de kern van je bedrijf, zul je waarschijnlijk merken dat verschillende aspecten de oorspronkelijke cultuur verstoord hebben. Lees maar mee met het volgende voorbeeld.
Veertien jaar geleden werd er een bedrijf opgericht, gespecialiseerd in het ontwikkelen van games. Het idee was dat het een creatieve plek zou zijn waar verschillende ontwikkelaars samen zouden komen om innovatieve en creatieve apps te creëren. Iedereen werd aangemoedigd om risico’s te nemen en elke nieuwe app werd gezamenlijk gevierd met een lekker stuk slagroomtaart.
Naarmate het bedrijf groeide, veranderde het geleidelijk in een traditionele onderneming. Het management nam alle beslissingen en ontwikkelaars kregen strikte instructies over hoe een app moest zijn en werken. Creativiteit verdween langzaam en veel ontwikkelaars vertrokken omdat ze zich niet gehoord voelden. Wanneer een project afgerond was, vierde ze het niet meer met taart, maar moesten ze direct door naar de volgende taak. Dit leidde tot een hoog verloop van medewerkers, wat resulteerde in vele kosten voor het vinden van nieuwe werknemers. De directie zat met de handen in het haar. Hoe kunnen ze dit oplossen?
Het is een klassiek voorbeeld van het verlies van bedrijfscultuur. Medewerkers weten niet meer waar ze voor werken, wat ze doen en welke richting ze opgaan. Een Corporate Story kan zowel de directie als de medewerkers op koers houden en de bedrijfscultuur weer tot leven brengen.
Hulpmiddelen voor het creëren van een goed verhaal
Het is verleidelijk om terug te keren naar de oorspronkelijke kern van de organisatie, waarom het ooit is opgericht. Maar is de kans op succes niet groter als je kijkt naar wat je met de huidige bedrijfscultuur kunt bereiken? Het is de moeite waard om in gesprek te gaan met medewerkers. Leer ze kennen: wat drijft hen om naar hun werk te gaan? Hoe brengen ze hun vrije tijd door? Zijn er gemeenschappelijke interesses en welke behoeften hebben ze? Door een goed begrip van de medewerkers te hebben, kun je een verhaal creëren dat op hen aansluit.
Modellen die je kunt gebruiken zijn:
Hero’s Journey, dit model geeft weer hoe elk verhaal is opgebouwd. Dit model kan helpen om je corporate story boeiend te maken en een emotionele lading te geven.
Merkarchetypen, dit helpt je om een persoon toe te voegen aan je verhaal die waarden en kenmerken toekent. Zo kunnen (potentiële) werknemers zich identificeren en de corporate story gelijk toepassen in hun werk.
De vijf W’s en H, Dit model benadrukt de belangrijkste vragen die worden beantwoord in jullie verhaal. Dit model kan je ook achteraf gebruiken om te kijken of het verhaal compleet is.
Succesfactoren
Goed, laten we aan de slag gaan. Als eerste is het belangrijk om de strategie van de organisatie helder voor jezelf te hebben. Daarna analyseer je de huidige cultuur, begrijp je hoe het bedrijf is ontstaan en leer je je doelgroep (de medewerkers) kennen. Met al deze inzichten kun je beginnen met het schrijven van je corporate story. Om ervoor te zorgen dat het een succes wordt, is het essentieel om de volgende punten in gedachten te houden:
Zorg ervoor dat je verhaal leidt tot actie en het gewenste gedrag vergemakkelijkt. Als je spreekt over duurzaamheid, zorg er dan voor dat medewerkers ook duurzamere keuzes kunnen maken. Als vrijheid een thema is, geef medewerkers dan ook de ruimte om met eigen ideeën te komen en luister naar hen.
Streef naar een gezamenlijk doel waar iedereen (door jouw verhaal) aan wil bijdragen.
Vertel vanuit welke overtuiging het bedrijf is ontstaan.
Benadruk de bijdrage van medewerkers en laat zien dat je hun inzet waardeert. Laat hen weten dat ze gezien worden.
Zorg ervoor dat je verhaal geen verwarrende mix van kernwaarden wordt, maar breng één duidelijk en helder verhaal naar voren.
Hoewel het lastig kan zijn, is het open zijn over zaken die niet goed zijn gegaan net zo krachtig. Door transparant te zijn, worden de dingen die wel goed gaan nog geloofwaardiger.
Een uitdagende, maar belangrijke, voeg emotie toe. Een goed voorbeeld is het filmpje van ProRail over de coronacrisis. Voel je de emotie?
Maak gebruik van een goede middelenmix als je Corporate Story af is. Maak bijvoorbeeld een inspirerende film, waar medewerkers een rol in spelen.
Bij het werven van kandidaten vertellen we maar al te graag met volle enthousiasme het verhaal van jullie organisatie. Besef je je dat jullie verhaal nog niet duidelijk is? Dan denken we graag met jullie mee, hoe we dit verder op kunnen zetten en tegelijkertijd nieuwe werknemers kunnen aantrekken.
Dus, wat is jullie verhaal?
PS. Bij het voorbeeld werd het vieren van successen en het eten van slagroomtaarten, het begin van een vernieuwde, hechte organisatie! 😉
Eline is vanaf oktober werkzaam bij Bytes Recruitment. Met veel ervaring, gevoel voor de business en een passie voor IT, is ze een waardevolle aanvulling voor ons team. Eline is verantwoordelijkheid voor de tak Detachering, met vijf jaar specifieke ervaring in de IT. Bouwt ze bij Bytes Recruitment verder aan datgene waar haar hart sneller […]
Waarom lukt het niet om de juiste IT-kandidaat te vinden?
Veel HR- en hiring managers kennen het probleem: de vacature staat online, de reacties druppelen binnen… maar de juiste kandidaat zit er niet bij. Het kan frustrerend voelen: tijd en middelen zijn geïnvesteerd, maar het resultaat blijft achter. De teamleider die aan je bureau staat en altijd wel iets in de profielen mist en je […]
Voor veel IT’ers is detachering nog steeds een onbekende wereld. Toch zie je dat er steeds meer vraag naar is in de markt. Een veelgehoorde zorg die we horen is: “Detachering is onstabiel, ik heb geen zekerheid en ben afhankelijk van tijdelijke opdrachten.” Is dat waar? Of is het een misverstand? En hoe kan de […]
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.