De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.
Blog

Valkuilen in IT Recruitment Marketing

1 oktober 2025
Lize Heijstek
Recruitment Marketing, wat zijn de valkuilen.

Recruitment marketing, we willen allemaal weten wat werkt en wat niet. Hoe maak je écht het verschil? Wanneer is een inspanning de tijd en moeite waard, en wanneer niet? Soms voelt marketing als een proeftuin: uitproberen, falen, leren en opnieuw proberen. Maar eerlijk, soms wil je gewoon weten wat werkt. Weten hoe je alle kandidaten die je graag wilt, laat zien wie je bent als bedrijf.

Die HR-medewerker die elke dag vol enthousiasme klaarstaat voor je huidige én toekomstige medewerkers, die het liefst een welkomstpakket op een bureau legt en elke groeikans omarmt, die maakt het verschil. Maar zelfs de meest gedreven HR-professional kan een steuntje in de rug gebruiken. En dat is precies waar wij in beeld komen. Naast het aannemen van nieuw personeel via detachering en werving & selectie, ondersteunen we ook op het gebied van recruitment marketing. We bieden een frisse blik, nieuwe inzichten en helpen je employer brand naar een hoger niveau te tillen.

Genoeg gepraat, tijd om in de praktijk te duiken: wat werkt wél en wat werkt juist niet bij recruitment marketing in IT?

Niet inspelen op de echte behoeften van IT-professionals

Veel IT-bedrijven promoten vooral functiebeschrijvingen en harde arbeidsvoorwaarden: salaris, pensioen, vakantie. Maar ze vergeten de echte drijfveren van IT-talent: interessante projecten, groeimogelijkheden, balans tussen werk en privé en een stimulerende werkomgeving. Daarbij zoeken IT’ers stabiliteit en zekerheid in de vacature: hoe ziet het team eruit, de week en de exacte werkzaamheden.

Uit onderzoek blijkt dat IT-professionals vooral waarde hechten aan ontwikkeling, innovatie en een gezonde bedrijfscultuur. Als je hier niet op inspeelt, voelen kandidaten zich niet aangesproken. Resultaat: weinig betrokkenheid en kwalitatief mindere sollicitaties.

Werk met persona’s van je ideale kandidaten. Vertel verhalen over projecten, successen en medewerkerservaringen. Laat zien waarom jouw bedrijf uniek is en hoe kandidaten er kunnen groeien.

Te veel vertrouwen op traditionele kanalen

Wat het probleem is? Dat doet iedereen! Natuurlijk is het goed om daar zichtbaar te zijn met een unieke vacaturetekst, goede foto en een link naar je website, maar grote kans dat anderen dat ook doen. We worden immers allemaal slimmer. De IT-doelgroep is digitaal slim en actief op niche-platforms en social media. Alleen inzetten op traditionele kanalen betekent vaak dat jouw boodschap niet opvalt.

De juiste kandidaten mis je.

Investeer in je digitale zichtbaarheid middels blogs, video’s, webinars, campagnes en targeting. Daarbij zijn er diverse platforms waar IT-kandidaten zichtbaar zijn, zoals websites vol IT-nieuws voor, je raad het al, IT-ers.

Onvoldoende employer branding en inconsistentie

Recruitment marketing zonder een sterk en consistent merk is als een stuurloos schip. Veel IT-bedrijven hebben geen duidelijke strategie of communiceren inconsistent over wie ze zijn en wat ze bieden.

Kandidaten zoeken authenticiteit. Een inconsistent merkbeeld zorgt voor verwarring en vermindert vertrouwen.

Investeer in een heldere employer-brandingstrategie. Zorg dat vacatureteksten, social posts en de website één consistent verhaal vertellen. Betrek medewerkers bij het uitdragen van het merk en gebruik hun verhalen en testimonials.

Niet meten en optimaliseren

Vacatures of campagnes online zetten en daarna afwachten zonder te monitoren: dat is de post-and-pray methode.

Zonder data weet je niet wat écht werkt. Resultaat? Verloren tijd, energie en budget.

Beter is het om duidelijke KPI’s te stellen, zoals click-through rates, conversieratio’s, time-to-hire en quality-of-hire. Combineer analytics-tools met feedback van kandidaten en verbeter zo continu je strategie.

Geen aandacht voor diversiteit en inclusie

Diversiteit en inclusie klinken goed, maar worden vaak vergeten in recruitmentmarketing.

IT-teams worden beter van diverse perspectieven en kandidaten zoeken werkgevers die dit serieus nemen. Als je dit negeert, kun je talent mislopen.

Integreer diversiteit en inclusie in al je communicatie. Gebruik inclusieve taal, laat diversiteit zien in visuals en verhalen en benadruk beleid en initiatieven die hierop inspelen.

Groei met Bytes Recruitment Marketing

Recruitment marketing in IT is geen exacte wetenschap, maar met de juiste focus voorkom je veel valkuilen. Persona-gedreven communicatie, innovatieve kanalen, consistente employer branding, meten en optimaliseren en aandacht voor inclusie zorgen dat je de juiste kandidaten aantrekt.

Met de juiste strategie wordt jouw HR-afdeling sterker en groeit je employer brand. Zoek je richting, een helpende hand, iemand die met een frisse blik naar jouw organisatie kijkt? Wij helpen je graag! Naast dat we voor je op zoek gaan naar de kandidaat, willen we ook jouw organisatie naar een hoger niveau brengen.

Opslaan

Gerelateerde artikelen

Joost vond via Bytes Recruitment twee keer zijn perfecte baan

Van Zeeland naar Dordrecht, van applicatiebeheer naar ICT-support en van racefan tot onmisbare collega, maak kennis met Joost (31). Hij wist via Bytes Recruitment niet één, maar twee keer de perfecte werkplek te vinden. Joost neemt je graag mee in zijn ervaring met het werken via een recruitmentbureau. Wie ben je en wat is je […]

Lees artikel

5 veelgestelde vragen van IT’ers

Is het alweer een tijd geleden dat je op zoek bent geweest naar een nieuwe baan? Of is het wellicht je eerste keer. Logisch dat er vragen bij je op komen. Graag lichten wij vijf vragen uit om zo meer duidelijkheid te geven. Zullen we dan maar naar de eerste gaan? Wat zijn de meest […]

Lees artikel

Wanneer schakel je een IT-recruiter (niet) in?

Natuurlijk zouden we kunnen zeggen dat je ons áltijd nodig hebt. Maar dat zou niet eerlijk zijn en eerlijkheid staat bij ons voorop. Daarom vertellen we je ook in dit artikel precies wanneer het wél slim is om een IT-recruiter in te schakelen… én wanneer niet. Want goede recruitment begint bij het maken van de […]

Lees artikel