De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.
Blog

Zo voer je het beste sollicitatiegesprek!

26 februari 2024
Lize Heijstek

Nadat het eerste contact met de kandidaat is gelegd en wij deze aanbevelen, voert het bedrijf zelf het sollicitatiegesprek. Jullie zijn immers het beste op de hoogte van de functievereisten, de bedrijfscultuur en kunnen waarschijnlijk direct na het gesprek beoordelen of de kandidaat geschikt is voor de organisatie. Maar hoe voer je nu een effectief sollicitatiegesprek waarbij je alles te weten komt over je kandidaat?

Goede voorbereiding

Ken je de persoon met wie je zo meteen gaat spreken? Heb je enig idee over zijn of haar achtergrond? Misschien heeft deze persoon net een lange reis achter de rug of heeft hij/zij recentelijk zijn/haar verjaardag gevierd. Wat houdt deze persoon momenteel bezig in zijn/haar werk? Door deze informatie te achterhalen, kun je beter inspelen op de persoon voor je en wordt het gesprek voor jezelf ook  gemakkelijker. Bovendien toon je oprechte interesse. Wanneer een kandidaat merkt dat je moeite hebt gedaan om hem/haar te leren kennen, zal hij/zij zich meer verbonden voelen met de functie en is de kans groter dat hij/zij graag bij jullie wil werken.

De aftrap van het sollicitatiegesprek

Een goed begin is het halve werk 😉. Wat doe jij op het moment dat je je kandidaat verwelkomt? Bied je een kopje koffie aan? Ga je gelijk ter zake of leidt je iemand gelijk rond? Om een geslaagd gesprek te hebben, is het nodig dat de kandidaat zich op zijn of haar gemak voelt. Dit kan je doen door een gesprek te hebben over koetjes, kalfjes, het weer of een oprecht compliment te geven.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je een sollicitatiegesprek hebt als twee mensen in plaats van dat er afstand is. Naast het feit dat het gesprek een stuk soepeler loopt als je informeel begint, voelt diegene zich ook een stuk meer thuis en verbonden met jullie organisatie!

Leer elkaar kennen!

Wanneer het informele gesprek tot zijn einde komt is het tijd om de diepte in te gaan en te ontdekken of er een match is. In deze fase is het aan jou om alles te weten te komen over de kandidaat. Dit vraagt om goed luisteren en doorvragen. Zo voelt de sollicitant zich ook gehoord en krijg je een eerlijk beeld. Je kan de volgende vragen stellen:

  • Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
  • Kan je drie dingen opnoemen die je aanspraken in de vacature?
  • Wat verwacht je van een werkgever?
  • Hoe zou je jezelf beschrijven als collega?
  • Met welke systemen of programmeertalen heb jij de meeste ervaring?

Wil je de persoon beter leren kennen om te weten te komen of de persoon wel echt bij jullie cultuur past? Dan kan je bijvoorbeeld de volgende creatieve vragen stellen:

  • Waar praat jij het liefst over met collega’s?
  • Hoe ziet jouw weekend eruit?
  • Hoe ziet je thuissituatie eruit?
  • Waar wil jij als persoon over vijf jaar staan?
  • Wat zou jij altijd nog in je leven willen doen?

Gelijk enthousiast?

Dan is het tijd om aan het einde van het gesprek een vervolgafspraak te regelen. Laat je enthousiasme blijken en benadruk wat je zo aansprak aan het profiel. Op die manier geef je de kandidaat een positief gevoel. Bij het doen van een aanbod is het van belang om te starten met de conclusies die je hebt getrokken, waarbij je ook de juistheid ervan controleert.

Zelfs als je niet enthousiast bent en geen aanbod of advies wilt geven, is het respectvol afwijzen van de kandidaat van belang. Benoem duidelijk het verschil en waarom je tot je beslissing bent gekomen, en ga hierover in een open gesprek met de kandidaat aan, zodat deze het goed kan begrijpen. Of het nu een match is of niet, het is essentieel om vervolgstappen te bespreken. Plan je de volgende afspraak in of houd je nog contact met de afgewezen kandidaat? Maak dit concreet tijdens het gesprek om miscommunicaties en onnodig mailverkeer te voorkomen.

Kan je wel wat hulp gebruiken met je zoektocht naar goede IT’ers? Wij helpen je graag verder om jouw bedrijf te laten groeien! Neem je contact met ons op?

Zoek jij een nieuwe baan? Lees dit artikel en leer meer over welke eigenschappen je het beste kan benoemen!

Opslaan

Gerelateerde artikelen

Recruitment en Neuromarketing

Kennis is er om uit te breiden, toch? De afgelopen tijd heb ik, Lize, mij verdiept in de wereld van neuromarketing. Wat houdt neuromarketing precies in, waarvoor wordt het gebruikt, hoe wordt het momenteel toegepast en is het relevant voor de recruitmentwereld? Het antwoord op de laatste vraag is een volmondig ja! Daarom ben ik […]

Lees artikel

De kunst van een goede salarisindicatie

Een veel besproken onderwerp, tenminste laten we eerlijk zijn dat salaris dat is een dingetje. Want als je een IT-er bent dan wil je het beste uit de kan halen, maar dat beste uit de kan voor jou valt niet altijd goed in de aarde bij de werkgever. En laten we eerlijk zijn, het is […]

Lees artikel

17 mei: Werelddag van de IT

Op 17 mei vieren we de Werelddag van de IT, een dag toegewijd aan telecommunicatie en de informatiemaatschappij. Ik type dit nu op mijn laptop, wat wordt geprojecteerd op twee schermen. Straks heb ik een kennismaking met een nieuwe kandidaat via Teams en vanmiddag een telefonische afspraak met een klant. Een eeuw geleden zag dat […]

Lees artikel